Sajtószoba
Nehezebb lesz idén behajtani a tartozásokat
2011.Február.22 VGAz idén ugyanis a várakozások szerint a fizetési fegyelemre számottevően kiható intézkedések születhetnek, így például a devizahitelesek megsegítése, a kilakoltatási moratórium kérdése vagy a KHR- (BAR-) listára való fel- és lekerülés körülményei. Az év egyik nagy kérdése Thummerer Péter, a Makisz elnöke, az EOS KSI Magyarország Inkasszó Kft. ügyvezetője szerint is az, hogy mi történik a nehéz helyzetben lévő devizahitelesekkel.
A teljes cikk elolvasható itt: VG cikk
Csődöt mond a házon belüli követeléskezelés
Világszerte
növekszik a késedelmes fizetések és a nemfizetés aránya a vállalati
szférában. Az Atradius Collections 29 ország 6000 vállalkozásának
követeléskezelési szokásait feltérképező felméréséből ugyanakkor
kiderül, hogy a veszélyes tendencia ellenére a vállalatok mindössze
30%-a használta professzionális követeléskezelő szolgáltatásait
2012-ben. A megkérdezett cégek többsége elsősorban a sikeres behajtások
aránya miatt döntött úgy, hogy külsős szolgáltatót vesz igénybe
követelései érvényesítéséhez, Észak- és Dél-Amerikában valamint Európa
nagy részén a szolgáltatás ára volt a kiválasztás második legfontosabb
szempontja, Ázsiában pedig a vevőkkel meglévő jó viszony fenntartása
lett az ezüstérmes döntési tényező.
A
kutatás szerint 2012-ben leginkább az ázsiai földrészen (41%)
alkalmaztak külső követeléskezelő cégeket: a kínai vállalatok 56%-a, míg
az indonéz vállalkozások 44%-a fordult hozzájuk tavaly; a kínai adat
egyben a kutatás rekordértéke is. Észak-Amerika meglehetősen
kiegyensúlyozott képet mutat: az Egyesült Államokban megkérdezett
vállalkozások 33%-a, a mexikóiak 31%-a, míg a kanadaiak 30%-a fordult az
elmúlt egy évben professzionális behajtókhoz, Észak- és Dél-Amerika
kombinált átlaga pedig 28%.
A
követeléskezelők Európában is népszerűek (átlagosan 25%), hiszen a
holland vállalatok 50%-a fordult hozzájuk, míg a svédek 42, az
osztrákoknál pedig 35%-os ez az arány.
A
magyarországi adatok ugyanakkor – nemzetközi összevetésben – jelentősen
eltérő képet mutatnak. Annak ellenére, hogy a magyar vállalatközi
kifizetések 80%-ára jellemző halasztott fizetési aránnyal a 29 országból
álló lista tetején áll Magyarország, a magyar vállalkozások még mindig
vonakodnak a szakértői segítség igénybevételétől a kinnlevőségek
érvényesítésében. A felmérésben résztvevő magyar gazdasági társaságok
94%-a elsődlegesen házon belül próbálja megoldani követeléskezelési
ügyeit. (A válaszadó döntéshozók a belső követeléskezelés magas arányát
azzal indokolták, hogy kevés, vagy mindössze kisösszegű lejárt
tartozásuk van.) A 94%-os arány ráadásul még így is jelentős emelkedés
az egy évvel korábbi 75%-hoz képest és azt bizonyítja, hogy a
követeléskezelésnek egyre nagyobb szerep jut a céges fizetőképesség
fenntartásában.
„Úgy tűnik a magyar cégek
vakon megbíznak üzleti partnereikben, hiszen az általános fizetési
morál nem jobb, mint Nyugat Európában, ugyanakkor rekordszintű a hitelbe
adott áru vagy szolgáltatás volumene. Ha tekintetbe vesszük, hogy a
hazai B2B üzleti tranzakciókban mindössze1,5%-os a készpénzes fizetési
arány, akkor ez óriási kockázatot jelent a hazai vállalati szektor
működésére” – mutat rá Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító
országigazgatója. Vanek Balázs hozzátette: a magyar cégek még a
legegyszerűbb módszerekkel sem védekeznek a késedelmes és nemfizetési
kockázatok ellen, holott Nyugat-Európában már régóta bevett gyakorlat,
hogy az ismeretlen vagy új vevők nem kapnak halasztott fizetési
lehetőséget.
Bár közép-kelet-európai
régió országaiban ugyancsak kivétel nélkül növekedett a házon belüli
behajtás népszerűsége a lengyelek átlag 66%-os, a szlovákok 72%-os, és a
csehek 40%-os arányához képest a magyar 94%-os adat kiugróan magas.
Mindemellett az is kiderült, hogy a magyar cégek 20%-a időről-időre
ügyvédi irodák segítségét is igénybe veszi, 18%-uk pedig esetileg
követeléskezelőt is felkeres, de adósságállományuk értékesítésével
szinte egyáltalán nem foglalkoznak. A magyar cégek 18%-os adata
gyakorlatilag stagnálás a 2011-es 19%-hoz képest, azonban jelentős
növekedés 2010-es 11%-hoz viszonyítva. Professzionális
követeléskezelőket az európai cégek 25%-a, a lengyelek 29%-a, a csehek
25%-a, illetve a szlovákok 8%-a használ. Emellett a cseh vállalkozások
2012-es adata 3 százalékpontos növekedést is tükröz a 2011-es 22
százalékhoz képest.
Összehasonlításban:
az európai vállalkozások 38%-a használ jogi irodát követelései
érvényesítéséhez, Lengyelországban 51%, Csehországban 67%, Szlovákiában
pedig 61% ez az arány. A felmérésből az is kiderül, hogy a
követeléskezelőkhöz forduló magyarok 97%-a belföldi adósságot kíván
behajtatni.
Az Atradius Collections
adatai szerint a magyar cégek követeléskezelővel való együttműködése
ellen a költségek szólnak, amit alátámaszt az is, hogy ha egy magyar
vállalkozás mégis követeléskezelőtől kér ajánlatot, akkor általában az
ár az elsődleges döntési tényező. A sikerességi ráta csak a második
helyen áll, és kevésbé fontos a kiválasztás folyamatában, mint más
európai országokban. A rangsorban ezután következik az „adóssal való jó
viszony fenntartása” és a „nemzetközi tapasztalat”.
A
fentiek és a teljes hazai gazdaságra jellemző extenzív szállítói
hitelezés miatt egyáltalán nem meglepő, hogy a magyar cégek több mint
háromnegyede (76%) azt állítja, hogy a közeljövőben szeretne
követeléskezelő céghez fordulni – teszi hozzá a jelentés. Ugyanakkor a
megkérdezett hazai vállalkozások 98%-a nem fizetne többet, mint
számlánként 5 eurót a követeléskezelési szolgáltatásért; ez pedig
jelentősen elmarad az európai átlagtól.
A számlák több mint felét késve fizetik ki a cégek
A
számlák felét késve fizetik ki a vállalatok Magyarországon - ismertette
a vállalati fizetési szokásokról készült legújabb felmérésük eredményét
Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító magyarországi fióktelepének
vezetője, aki szerint e téren lassú, fokozatos javulás várható.
Magyarországon
a hazai eladások tekintetében a halasztott fizetések becsült aránya 54
százalék, az exportértékesítésnél pedig 72 százalék, míg az európai
átlag 64, illetve 67, a világ átlag pedig 60, illetve 64 százalék. A
magyar vállalatoknak versenyképességi okok miatt nagyobb szüksége van a
halasztott fizetési konstrukcióra a külföld irányába - mondta a
fióktelep vezetője.
A
fizetési haladék megadásánál a legnagyobb befolyásoló erejük a korábbi
tapasztalatoknak vannak, valamint a bizalom és a vevő pénzügyi
helyzetéről rendelkezésre álló naprakész információk játszanak szerepet.
A vevő fizetőképességére vonatkozó nem pénzügyi szempontok világszerte
ellensúlyozzák a számadatokat a felmérés szerint.
A
belföldi vevőkkel szembeni átlagos fizetési határidő 27 nap, míg a
külföldi partnerek esetében 35 nap, ami 5, illetve 3 nappal rövidebb,
mint az európai, illetve globális átlag. A fizetési határidők 49
százaléka 30 napnál rövidebb, 40 százaléka 30-60 nap közötti, 11
százaléka 60 nap feletti. A hosszú fizetési határidők főként a
mezőgazdaságban, építőiparban jellemzőek.
A
magyar válaszadók többsége nem érzékelte a késedelmes számlák hatásait,
ami a hatékony követeléskezelés következményeként alacsony
késedelmeknek, és/vagy az erős fizetőképességnek köszönhető. Akik
azonban érzékelték, azoknak a 42 százaléka maga is késedelembe esett a
szállítói számlák kiegyenlítésével, 24 százalékuknak ez további
költségeket okozott, 24 százalékuknál speciális lépéseket kellett
tenniük a cash-flow helyreállítása érdekében, míg 9 százalékuk nem tudta
hitelszerződéses feltételeit teljesíteni.
Magyarországon
a belföldi vevők esetében az átlagos fizetési időtartam 30 nap volt,
míg a külföldiek esetében 42 nap. A belföldi vevők a felmérés szerint az
átlagos fizetési határidőtől számított 3 napon belül teljesítik
tartozásaikat, míg a külföldiek 7 napon belül. A magyar szállítók
kevésbé sikeresek a külföldi vevők késedelmes számlák fizetésének
motiválásában, mint más országbeli, szintén külföldi vevők számára
értékesítő szállítók.
A vizsgált magyar cégek nagy része nem változtatott követeléskezelésén az elmúlt években.
Amennyiben
mégis változtattak, az a gyakoribb fizetési felszólítások kiküldését
(53 százalék), a fizetési határidő kismértékű hosszabbítását (34
százalék), előre fizetést (30 százalék), saját kockázatkezelést (20
százalék), a hitelbiztosítás használatát (14 százalék) jelentette.
A
megkérdezettek 64 százalékának partnerei estek az elmúlt 6 hónapban
előzetes egyeztetés nélkül fizetési késedelembe, 55 százaléktól kértek
vevőik fizetési haladékot, 24 százalékuktól pedig hitelkeret emelést.
A
magyar kintlévőségek átlagos forgási sebessége az idei első félévben 43
nap volt. Ez megegyezik az átlagos európai és a világátlaggal. A
megkérdezettek többsége (60 százalék) nem tapasztalt változást ezen
értékben az elmúlt egy év során. A kintlévőségek forgási sebességének
növekedését 28 százalék, csökkenését 12 százalék tapasztalta.
Minden második cég kockázatos üzleti partner
Tovább
romlott a magyar cégek megítélése a régióban az elmúlt félévben, immár
minden második magyar cég számít kimondottan vagy közepes mértékben
kockázatos üzleti partnernek. A távolabbi kilátásokat még tovább
ronthatja, hogy a gyenge 2009-es eredmények csak 2010 tavaszának végén
jelennek meg a jelentésekben és így a minősítésekben is.
Az
elmúlt években folyamatosan növekedett azoknak a közép-kelet-európai
cégeknek a száma, amelyek üzleti szempontból kockázatosabb besorolást
kaptak a hitelbiztosítóktól, állítja Dercze Zoltán, a Coface Hungary
országigazgatója. Az elmúlt hónapban a céges pénzügyi kockázati tényezők
miatt közép-kelet-európai országok cégeinek átlagosan 46,25 százalékát
közepesen kockázatosnak vagy kockázatosnak minősítette a Coface.
2008-ban ez az arány valamivel alacsonyabb (44,73 százalék) volt.
Az
elmúlt félévben szinte folyamatosan 50 százalék körüli értéket ért el a
kockázatosnak minősített magyar cégek aránya, ezen belül év végén
tetőztek az értékek. Az értékek észrevehetően meghaladják a régiós
átlagot, és a közép-kelet-európai régióban csak Románia előzi meg
Magyarországot. Januárban ugyan nagyon halvány javulás mutatkozik, de ez
egyfelől pillanatnyi kép, másfelől nem kumulált számokról van szó,
hiszen minden hónapban más cégeket vizsgálnak, ezért a vizsgálat
sajátosságai is okozhatják az eltérést. De a trendet ezek az adatok
mindenképpen megbízhatóan jelzik.
Azonban
mégsem Románia mutatja a legrosszabb képet, hanem Magyarország, ha a
kockázati szinteket is kibontjuk. A Coface egy 10-es skálán, osztályozza
a cégeket, ahol az 1-es a legrosszabb, a 10-es a legjobb besorolást
jelenti. Az valóban igaz, hogy a régióban a román cégek között
tapasztalható a legmagasabb arány az 1 és 5 közé eső besorolásokban, de
ha ezen belül az 1 és 3 értékek közötti kockázati kategóriát vizsgáljuk,
akkor az látható, hogy a régióban a Magyarországon az ebbe kategóriába
sorolt cégek aránya a legnagyobb.
Az
országigazgató szerint nagy kérdés, hogy vajon mit hoznak a 2009-es
beszámolók? Tavasz végén jelennek meg a gyenge eredmények hatásai a
minősítésekben, amelyek várhatóan még rosszabb teljes képet mutatnak
majd a magyar cégekről. Mindenképpen növekedés várható a kockázatos
cégek számát tekintve, csak a mérték kérdéses. Ebben nem leszünk
egyedülállóak, mert a folyamat régiós szinten is látható lesz, azonban
Magyarország mindenképpen a nagyobb növekedést produkáló csoportban
lesz.
A
gyatra 2009-es üzleti eredmények hatalmas problémát okozhatnak 2010-ben.
2009-ben nagyon sok cégnek stagnál vagy csökken az árbevétele, sok lesz
a veszteséges cég is, és az eladósodottság tekintetében sem várható
javulás. A scoring (értékelő) rendszerek ezt negatívan értékelik, így
sokan a korábbinál rosszabb besorolást kapnak, ami azt jelenti, hogy
bizonyos szállítóknál feketelistára kerülhetnek és banki hitelekhez is
sokkal nehezebben juthatnak hozzá. Ez egy rendkívül ellentmondásos
helyzet: amikor éppen beindulna a gazdasági növekedés, akkor jönnek meg a
rossz adatok és ez a minősítéseken keresztül egyfajta rendszerszerű
féket jelenthet a gazdaságra. Ez nem egy szándék-, hanem rendszerszerű
folyamat, azaz számos szállító vagy hitelező csak a besorolások alapján
szolgáltathat a céges előírása alapján.
A
vállalatoknak fontos, hogy átgondolják a hitelkockázati előírásaikat,
ami által viszont kellemetlen helyzetbe kerülnek. Ha lazít a cég, akkor
fokozott kockázatot vállal, ha nem, akkor pedig a kilábalás és a
fejlődés esélyét mulaszthatja el. Ebből a helyzetből azok a vállalatok
kerülhetnek ki, akik élnek a kockázatcsökkentő eszközökkel, ez pedig
fontos lenne, hiszen léteznek akár olyan alacsony költségű
szolgáltatások, mint a csőd vagy adós monitoring, székhely változtatások
figyelése, amelyek előjelei lehetnek egy negatív folyamat
megindulásának.
Ugyancsak negatív fejlemény, hogy a Coface adatai szerint a cégek 78,69 százalékának van rendszeresen lejárt követelése. Ez a közel 80 százalék nagyon nagy arány, de nem meglepő. Ilyen körülmények között nagyon fontos a hitelezői védelem és a jó követeléskezelés. Tapasztalataik szerint a számla lejárata után az első 2-3 hétben nagyon nagy valószínűséggel beszedhető a teljes összeg, azonban 90-120 nap után radikálisan csökken a behajthatóság.
Dercze
úgy véli, hogy bár jelentősen fejlődött a követeléskezelés, de még
mindig nem annyira része a magyar vállalati kultúrának, mint
Nyugat-Európában. Nemcsak a külső követeléskezelő cégek igénybevételénél
kellene fejlődni, hanem a belső kockázat- és követeléskezelői
gyakorlatban, azaz szabályozni, hogy az adott cégen belül ki, mikor, és
mit tesz, és ezt a folyamatot be is tartani.